.

| bagi yg xprnah pegi sarawak, bacala |


The Clueless Person’s Guide To Sarawak
By Erna Mahyuni
March 30, 2011 | The Malaysian Insider
MARCH 30 — Hello, West Malaysians! Most of you have not visited the lovely state of Sarawak though you at least know that it’s not in the peninsula.
If you don’t know that, I am afraid there is no help for you so stop reading.
For the rest of you, you first need to know the following fact. Remember it. Commit it to memory.
Kota Kinabalu is not in Sarawak. No. It is the capital of Sabah so please get your geography straight. There is no faster way to alienate an East Malaysian than by mixing up Kuching and Kota Kinabalu. Kota Kinabalu is in Sabah; Kuching is in Sarawak.
If you still find that hard to remember, imagine a big smiling fat cat in the chief minister’s office when you think of Sarawak. Geography teachers, feel free to thank me.
On to other essential facts for you West Malaysians to know so the natives will dislike you less.
1. Sarawak is the biggest state in Malaysia. 125,206 sq km. Sabah and Sarawak together form about 60 per cent of Malaysia’s total land mass. We like to believe that the concentration of idiots is more on your side, though. Perhaps we will send you over some orang utans to raise the collective IQ that has been brought down by all your politicians.
Also, do not call that Kinabatangan rep an ape. The apes will sue.
2. There is no “Bahasa Sarawak”. If you ask a native if they can speak Sarawak, they will look at you funny. There is, however, a funny colloquial kind of Malay some Sarawakians speak that is a funny mix of Brunei Malay. The natives will understand your Malay just fine.
A few words of the Sarawak Malay vocabulary:
Au: Yes (also used in Brunei)
Sik: No
Manok: Chicken
Kenak: Why
Kedakya: Like that
Bulak: Lie/falsehood/bull
Fun phrases to know: “Kenaknya kedakya?”, which means “Why is he/she like that?”, and “bulak kau” meaning “you’re making that up.”
3. Dayak is a collective term for more than one race. There are the land Dayaks or Bidayuh and the sea Dayaks, comprising the Iban. So please don’t assume everyone in Sarawak is a Dayak. There are also the Melanaus who may either be Muslim or non-Muslim, so do not make assumptions. On that note…
4. Leave all your assumptions about race and appearance at the immigration counter. That tanned Sarawakian could be non-Muslim so don’t stare at him when he has char siew in Kuching. That fair-looking person could be Sarawakian Malay so please do not be shocked if she greets you with the traditional Muslim salam.
5. Don’t get a Dayak started on land rights. Unless you understand how native land rights work, be cautious when entering into a discussion with a local. The local paranoia about losing native land is so ingrained and, unfortunately, justified.
Sarawak is very much like a foreign country for most West Malaysians. The food is different, the landscape is different and you will find that besides the clean modernity of Kuching, the rest of Sarawak looks like a backwater
But despite the lack of development, do yourself a favour and do not talk down to the locals. I have worked with people who assume that East Malaysians are country hicks and “stupid.” Sarawakians are proud of their state, love their local food and are generally intolerant of idiots who treat them like idiots.
Like you would anywhere else in the world, in Sarawak be polite, don’t assume and try not to act like an imbecile. This writer will not be held responsible if you ignore this advice and find yourself in a ditch somewhere in what is left of Sarawak’s timber reserves.

| 'main' pandai, jaga xreti |

Pada suatu petang, aku dlam perjalanan blik kje. pastu aku prasan 3 buah kereta polis(waja) pecut laju. siap pasang lmpu biru g. aku ingatkan dia org nk buat roadblock. la rupa2nya ada kes buang bayi kt petronas astana(Kuching, Sarawak).dkat rumah aku je tuh. ish3. spe pnye kes lah ni.'main' pandai.nk jaga reti..main buang je..ingat smpah ke?!

Nasib baik bayi tu hidup g.klau x, mmg b'tmbah la dosa 'manusia' yg buang bayi tu..

Bayi dalam keadaan selamat

A government servant thought she heard a handphone ringing when an abandoned newborn baby girl cried as she entered a petrol station toilet in Jalan Astana, Kuching.

Sharifah Khairunisa Wan Hashim 25 ignored the cries and entered the toilet around 5.30pm.

"I thought it was a ring tone so I didn't try to find  out the source of the sound," said Sharifah. 


As she walked out of the toilet, she was shocked to find a naked baby girl with the umbilical cord.

She then alerted the premise workers, and police was notified.

An ambulance was called and the baby was brought to the Sarawak General Hospital.

Kuching OCPD, ACP Mun Kock Keong said a police report was received and the baby is fine.

Your Daily Pictures and Quotes

Your Daily Pictures and Quotes
Category: 0 comments

| kenali anak-anak syaitan di sekeliling mu |




9 Jenis Anak Syaitan.

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A’awan

Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (contoh: disko, kelab malam & tempat yang ada minuman keras).

5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour lain-lain.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumahtangga lagi).

8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yang lain.

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari

Mana satu jenis anak syaitan yang sering mengganggu anda ? Adakah jenis Walahaan iaitu was-was untuk menyebarkan maklumat ini ?

| geramnye!!! |











Category: , , 0 comments

| TREE MAN?? SuperHero baru ke??! |

bukanla!. bkan superhero baru. tapi penyakit rupanya. nama dia DEDE KOSWARA berasal dari indonesia sebenarnya cte nih dh lama dah. tapi aku tergerak hati nk replay balik cte sal dia. sbab ketabahan dia ingin mnjalani kehidupan sharian sgt mnakjubkan la.  kesian tgk mamat nih. xbleh nk jalani hidup sperti manusia biasa. 

TreeMAN
menurut sumber yang boleh dipercayai, ia disebabkan oleh penyakit keturunanautosomal recessive oleh uncontrolled HPV infection yang menyebabkan pertumbuhan scaly macules and papules. ntah satu pun xfham. tapi dari yang kita lihat, sunguh malang nasib dia. dahla ada anak, tapi xboleh nk sara kehidupan mereka. nasib baik ada yang ingin menolong dia. pape pn..korang tgk la sndiri video nih..aku dh tgk byk kali..mremang byk kali jugak la kan..erkk!







walaupun xdpat sembuh spenuhnya, tapi skurang2 nya dia dh boleh hidup sperti manusia biasa. TAPI kurang2kan lah merokok tu ye bang..hehe!.

| ouch!!pening kepala laa |




yang ni dh leh wat migran..lol

| insaflah wahai kaki clubbing |

Buat renungan,gambar dibawah adalah antara gambar kejadian Kelab Malam aka disko terbakar ketika menyambut Tahun baru 2009 di Thailand. Kelab malam mewah di Santika,Thailand ini telah musnah dan 61 orang penghuni didalamya mati hangus serta merta (tak termasuk yang cedera). Mati dalam keadaan keji begini cukup memalukan jika kita orang Islam yang mengaku beragama Islam.?











Kepada mereka diluar sana, buatlah azam baru supaya kita kembali dan berubah tidak mengamalkan aktiviti yang dilaknat ini. Azab di dunia sudah ditunjuk dan azab di akhirat menanti dengan lebih pedih!!

| DUNIA di penghujung nyawa |




Dunia Di Penghujung Nyawa

Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. katanya, Rasulullah S.A.W telah bersabda:

“Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.’Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis. “ - Sahih Bukhari

~ dah jadi dah…

Zina bermaharajalela.
“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim

~ dah nampak dah…

Bermaharajalela alat muzik.
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka.”, sabda Rasulullah S.A.W.

Ada yang bertanya kepada Rasulullah; ’Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi? ‘
Baginda menjawab: ‘Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi² wanita’ – Ibnu Majah

~ Mentor, Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Anugerah Muzik…

Menghias masjid & membanggakannya.
“Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid”- Riwayat Nasai.

~ memang dah nampak dah…

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik.
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam
tetangga.”- Riwayat Ahmad dan Hakim.

~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu…

Ramai orang soleh meninggal dunia.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran” – Riwayat Ahmad

~ boleh kira berapa jer para ulama’yg tinggal…

Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.

“Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang ***** & hina).
Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia” – Riwayat Thabrani

>~ George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysiapun ada….

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
“Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” – Riwayat Ahmad

~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa…

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. : “Di antara anda² telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.”

~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc..)…

Bulan sabit kelihatan besar.
“Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.” – Riwayat Thabrani

~ tak caya gi tengok…

Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu – Sahih Muslim

~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah² yg popular skarang nie…”

Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.
“Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu & disembunyikan kesaksian yang benar.” – Riwayat Ahmad

~ tengok kes peperangan Iraq…

Negara Arab menjadi padangrumput & sungai.
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput & sungai²” – Sahih Muslim

~ Dubai dah turun salji, Mina dah kene banjir…


Tanda – tanda Dunia di Akhir Zaman

1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui internet, iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.

4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,

16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.

18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.

19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.

21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).

22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Dari Abdullah bin ‘Amir r.a., Rasulullah s.a.w bersabda:

‘Sampaikanlah pesanku biarpun 1 ayat…’

| ganguan seksual terhadap lelaki??lu pkir lah sndiri |

ni lah perempuan zaman sekarang(bkan smua). pakaian semuanya nk ketat,haishh! menguji iman lelaki je. lagi2 yg pkai tudung. mnis je tgk dri atas. lepas bju bkn main ketat lagi. sluar legging =.=" baik xyah pkai tudung kak oi. mnampakkan bntuk tubuh bdan kan xelok. tu smua aurat nme nye..pape pn. tu urusan antara korang ngan ALLAH. kita hanya mampu mnasihat je. slebihnye tu . masing2 fkir sndiri okay. :)


LAGI gmbar pmpuan b'tudung yang xsnonoh  T.T wat malu je...










nnti lelaki kcaw, mrah plak kan. dah tu pkai la yg sopan ckit ye xD


| bahagian mana yang 'sensitif' ?? |

Gambar hiasan 



p/s: untuk yg sudah berkahwin je okay..jgn nk menggatal! 

| "NASI TUMPENG" untuk pesanan |


"Nasi Tumpeng is a cone-shaped rice dish like mountain with its side dishes (vegetables and meat). Traditionally featured in the slamatan ceremony, the cone shape of rice is made by using cone-shaped weaved bamboo container. The rice itself could be plain steam rice, uduk rice (cooked with coconut milk), or yellow rice (uduk rice colored with kunyit (turmeric)).
The cone shaped rice erected on tampah (rounded woven bamboo container) covered with banana leaf, and surrounded by assorted of Indonesian dishes."

**********************************************************************************
!!!!!!!!!!KAMI MENYEDIAKAN PESANAN!!!!!!!!!!

SESUAI UNTUK MAJLIS-MAJLIS SEPERTI KENDURI KAHWIN, HARI JADI, DOA SELAMAT dll...(VIP TABLE)

Rm180 untuk satu set....(SATU set = 10 orang)
- Nasi kuning
- Ayam goreng
- Udang
- Nugget
- Tempe
- Timun

ANDA JUGA BOLEH MENAMBAH/MENUKAR LAUK-PAUK(berlainan harga mengikut lauk-pauk)...

JIKA BERMINAT, PM SAYA ATAU
CALL/SMS  -0146868684 (ADI)-

!!!!***KUCHING AREA ONLY***!!!!

*********************************************************************************






| himpunan gambar-gambar NGERI akibat kemalangan jalan raya |

AMARAN!!Untuk yg berumur 18 tahun ke atas shj.















p/s : So berhati2 lah di jalan raya okay! :)

| hasil kerja manusia kreatif |










Category: , 0 comments
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts